W Lubaniu klamka zapadła na kwietniowej sesji – podwyżki za wywóz śmieci wchodzą w życie 1 czerwca 2020 r. Segregacja i podwyżki opłat były nieuniknione.
Plany i szczegóły wprowadzenia zmian dotychczasowych opłat za śmieci lubańscy radni przeanalizowali na marcowym szkoleniu prowadzonym przez Michała Turkiewicza, Prezesa Zarządu Zakładu Gospodarki i Usług Komunalnych Sp. z o. o. w Lubaniu. W dniu podjęcia uchwały na sesji wywiązała się burzliwa dyskusja na temat opłat oraz częstotliwości wywozu odpadów. Tu jednak prezes ZGiUK wyjaśnił, że częstszy wywóz odpadów wiązałby się z generowaniem wyższych stawek za śmieci. Ostatecznie przegłosowano uchwałę wprowadzającą nowe stawki i zasady.
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadza obowiązek segregacji. Każda gmina ma obowiązek dostosować swoje przepisy do obowiązującej ustawy. Zgodnie z nowymi przepisami mieszkańcy nie będą już mogli oficjalnie zadeklarować, że nie segregują śmieci. Nie będzie już możliwości wyrzucania odpadów wyłącznie zmieszanych. Każdy musi segregować odpady na 5 frakcji (metale i tworzywa sztuczne, papier, szkło, bioodpady, odpady zmieszane).
Nie ma wątpliwości, za śmieci zapłacimy więcej. Według nowych przepisów, zgodnie z uchwałą podjętą 28 kwietnia 2020 r. mieszkaniec Lubania, który dziś płaci 15 złotych miesięcznie, od czerwca zapłaci 25 złotych. Jest to opłata za odbiór segregowanych odpadów. Należy pamiętać o zasadzie do dwóch razy sztuka. Mianowicie, jeśli mieszkaniec nie selekcjonuje śmieci, a fakt ten zostanie dwukrotnie wykryty przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Lubaniu, musi się liczyć z podwyższoną stawką, która wynosić będzie 100 złotych (za osobę).
Podwyżki opłat za śmieci wynikają z konieczności dostosowania obowiązujących uchwał do zmienionych przepisów. Według obowiązującego prawa, system gospodarki odpadami komunalnymi w gminie musi się samofinansować, co oznacza, że wydatki związane z wywozem śmieci muszą być pokryte wyłącznie z opłat od mieszkańców. W związku z tym, w celu zapewnienia środków na jego prawidłowe funkcjonowanie, konieczne jest pobieranie od mieszkańców opłaty w wysokości umożliwiającej pokrycie całości kosztów potrzebnych na realizację nałożonych na gminę obowiązków. Na wysokość stawki opłaty za odbiór odpadów, zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, mają wpływ koszty odbioru, zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, koszty obsługi administracyjnej systemu, utrzymanie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, a także koszty edukacji ekologicznej w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi.
W związku z wprowadzonymi zmianami stawek opłat właściciele nieruchomości będą zobowiązani do składania nowych deklaracji (wzór dostępny będzie na stronie www.luban.pl lub www.bip.miastoluban.pl). Deklaracje będzie można składać od 1 czerwca br. papierowo (do urny umieszczonej w budynku Urzędu Miasta Lubań, ul. 7 Dywizji 14 Lubań lub elektronicznie z wykorzystaniem skrzynki pocztowej na platformie ePUAP.
Ważna informacja dla właścicieli nieruchomości, którzy dokonali wpłaty za wywóz odpadów za miesiące od czerwca do grudnia 2020 roku. Zobowiązani są dokonać dopłaty wynikającej z podwyższenia stawki.
Uchwała przyjęta przez Radę Miasta Lubań, regulująca nowy system opłat za odbiór odpadów komunalnych, zacznie obowiązywać 1 czerwca 2020 r.
ŁCR