Przejdź do głównej treści strony
Invest in Lubań
13-09-2017

Prasa branżowa bije na alarm – rosną ceny usług budowlanych, gminy z braku chętnych wykonawców odwołują przetargi lub muszą mierzyć się z ceną nawet trzykrotnie wyższą niż przewidywana. Jak jest w Lubaniu? Odpowiada burmistrz Arkadiusz Słowiński.

 Portal samorządowy w tekście „Przetargi. Brakuje wykonawców i rosną ceny” stawia wprost pytanie, czy gminy będą musiały rezygnować z inwestycji. Samorządowcy z całego kraju poruszają ten temat. Często spotykany wariant to bardzo duże przesunięcia w budżetach a nawet zaniechania. Zdarza się na przykład (na przykład w Iłowej), że najniższe oferty składane w przetargach potrafią przekroczyć nawet dwukrotnie kwotę przewidzianą w planie samorządu. Jakość wykonywanych zadań inwestycyjnych też potrafi pozostawiać wiele do życzenia, co jest normalnym trendem, gdy konkurencja między firmami jest niska. Informacje o odwołanych przetargach znaleźć można również w biuletynie informacji publicznej Gminy Miejskiej Lubań. Czy czeka nas czarny scenariusz?

- Nie stoimy, wszystko jest w realizacji – zapewnia burmistrz Lubania Arkadiusz Słowiński. – Choć trzeba przyznać, że sytuacja na rynku budowlanym faktycznie jest nienajlepsza dla samorządów jako inwestorów i pokonujemy sporo trudności. Chciałbym jednak zapewnić, że nasze plany nie są zagrożone.  Zapowiedziane inwestycje nie będą odwoływane, być może wystąpią pewne przesunięcia w terminach i budżecie, nie stoimy jednak pod ścianą. Gdy odwołujemy przetarg, sprawa się nie kończy, walczymy dalej i dajemy radę, choć to zajmuje czas.  Zniecierpliwionym przypominam, że choć bycie gospodarzem miasta w pewnym sensie jest podobne do bycia gospodarzem domu, to sposób zarządzania wydatkami publicznymi jest już zupełnie inną bajką niż nasze codzienne gospodarowanie.

Dla uspokojenia regularnie publikujemy i będziemy publikować informacje o stanie miejskich inwestycji.  

  • Zakończono drugi etap przebudowy ulicy Starolubańskiej obejmujący wykonanie nawierzchni. Inwestycja opiewała na kwotę 1 mln 281 295 zł. Pozostały tylko prace kosmetyczne, czyli wykończeniowe i porządkujące teren w ramach podpisanej umowy.
  • Budowa sztucznego boiska do piłki nożnej przy Szkole Podstawowej nr 1 jest już zrealizowana. Nowy rok szkolny uczniowie powitali z nowym wielofunkcyjnym obiektem sportowym. 31 sierpnia dokonano jego odbioru. Całkowity koszt zadania to 438 674 zł.
  • Remont Wieży Brackiej nadal trwa. Wykonawca mieści się w terminach zgodnie z umową, więc realizacja inwestycji nie jest zagrożona.
  • Podpisano umowę na roboty związane z zabezpieczeniem Domu Solnego w ramach zadania „Rewitalizacja – prace zabezpieczające przed zniszczeniem Domu Solnego w Lubaniu”. Wykonawcą prac jest firma z Oleśnicy. Termin zakończenia zadania ustalono na 15 listopada.
  • Wyłoniono wykonawcę przebudowy budynku Urzędu Miasta przy ul. Mickiewicza 6. Prace mają poprawić komfort obsługi i stanowić przygotowanie do rozwoju e-usług. Remont powinien zakończyć się 15 listopada.
  • W lipcu przekazano wykonawcy ulicę Moniuszki. Firma musi wykonać prace w terminie do 30 września. Inwestycja dotyczy budowy nawierzchni, kanalizacji i jest to wydatek rzędu 435 200 zł.
  • Niebawem rozpocznie się pierwszy etap rewitalizacji parku przy Wieży Brackiej wraz z remontem miejskiego szaletu. Złożono już projekt budowlany. Przed miastem ostateczne ustalenia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków i ogłoszenie przetargów. Lubański samorząd planuje zakończyć zagospodarowanie placu do końca listopada. Drugi etap, czyli remont szaletu, powinien zakończyć się przed upływem roku. 
  • Wykonana została dokumentacja techniczna do planowanej budowy drogi awaryjnej łączącej Osiedle Piastów z Osiedlem Fabrycznym (pomiędzy ulicą Jagiellońską – Esperantystów – Jesienną w Lubaniu). Zgodnie z planami projekt ma być gotowy jeszcze we wrześniu, a wykonawca wyłoniony do 15 października. W listopadzie prace powinny być wykonane.
  • Wyłoniono wykonawcę na remont ulicy Spółdzielczej i Ratuszowej. Jednak realizacja inwestycji rozpocznie się dopiero wtedy, gdy Rada Miasta Lubań wyrazi zgodę na zwiększenie środków na realizację tego zadania. Prace będą realizowane w dwóch etapach: rozpoczną się jesienią tego roku a zakończą w maju 2018 r.
  • Trwają również prace związane z budową ciągów pieszych w mieście. Wykonawcy robót są już wyłonieni. Ruszyły prace przy ul. Łącznej, a konkretnie dojście do SP1 przy nowym placu zabaw. Prace prowadzone będą także na ul. Lwóweckiej i ul. Kazimierza Wielkiego w terminie do 15 października.
  • W związku z planami zagospodarowania parku na Kamiennej Górze na tereny rekreacyjno-turystyczne miasto planuje kontynuować badania podziemi lubańskiego wzgórza. Na dzień dzisiejszy trwa rozeznanie cenowe wykonania tych prac, które samorząd chce zakończyć w październiku.
  • W tym roku nie zostanie wykonana inwestycja na ulicy Mostowej. Dwa razy ogłaszano przetarg i dwa razy nie został on rozstrzygnięty. Raz cena była zbyt wysoka, a drugi raz nikt się nie zgłosił.
  • Ulice Tkacka i Grunwaldzka muszą poczekać na remont, ponieważ miasto nie znalazło firmy zainteresowanej wykonaniem projektu.
  • Zmodernizowano alejki na Cmentarzu Komunalnym w Lubaniu przy ul. Wrocławskiej.
  • Wyłoniono wykonawcę na remonty mostków i kładek miejskich. Prace zakończą się jesienią.
  • Trwa remont na ulicy Podwale (droga wojewódzka) oraz budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic: Podwale, Zgorzelecka, Ratuszowa. Miasto współfinansuje w wysokości ¼ kosztów zadanie polegające na budowie sygnalizacji. Merytorycznie inwestycję realizuje Starostwo Powiatowe w Lubaniu.

- Jak widać zatem, mimo trudności realizujemy kluczowe, zapowiedziane zadania, jesteśmy też w stanie na bieżąco reagować na potrzeby miejskiej wspólnoty – podsumowuje burmistrz Lubania.

 

 

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na ten temat...