Przejdź do głównej treści strony
Invest in Lubań
14-06-2013

Poznawanie historii może być dobrą zabawą – ta idea przyświeca Dniom Historii. Obejrzenie plenerowej inscenizacji, wzięcie udziału w zabawie wymyślonej przed wiekami, rozszyfrowanie zagadek podczas podchodów, zwiedzenie zrekonstruowanych kiermaszów rzemieślników - wszystko to może być niezapomnianą lekcją historii, ale też niebanalnym sposobem na wypoczynek.

Wszystkie te atrakcje będą czekać w sobotę, 22 czerwca, na lubańskim rynku na uczestników Dni Historii, w miasteczku historycznym. Zwłaszcza zachęcamy do udziału w historycznych grach i zabawach.
Łużyckie szachy – adaptowana do naszych historycznych realiów szwedzka gra parkowa KUBB. Przepięknie przyozdobione piony nawiązują do zdobywania Wieży Brackiej przez husytów.

Przed rozgrywką warto zapoznać się z regułami gry (za Wikipedią):
Do gry potrzebne
- król - klocek o kształcie zbliżonym do prostopadłościanu, wysokość ok. 30 cm, o podstawie 9x9 cm;
- 10 obrońców - prostopadłościany o podstawie 7x7 cm i wysokości 15 cm;
- 6 kołków - cylindry długości 30 cm i średnicy 4 cm;
Wszystkie elementy wykonane są z drewna.
Obszar gry
Teren do gry powinien mieć wymiary 5 x 8 m, chociaż wymiary można dostosować do potrzeb uczestników. Zwykle gra się na trawie, ale można też grać na piasku czy śniegu. Małe patyki wbija się w narożnikach terenu oraz w połowie jego długości, aby podzielić teren optycznie na pół. Króla ustawia się na samym środku terenu. Obrońców ustawia się na liniach końcowych boiska, 5 po każdej ze stron. Zarówno król jak i obrońcy stoją na swych kwadratowych podstawach.
Zasady
Zawodnicy dzielą się na 2 drużyny. Każda staje przy własnej linii końcowej, na której stoją jej obrońcy. Drewniane kołki rzuca się od dołu. Obrońców również rzuca się od dołu, ale dodatkowo można wprowadzić je w ruch obrotowy. Gra toczy się turami - zmiana następuje po wyrzuceniu przez drużynę wszystkich kołków (6).
Ekipa A rzuca kołkami w obrońców drużyny B, aby je zbić.
"Zbitych obrońców" przerzuca na połowę przeciwnika i stają się oni obrońcami przeciwnika (drużyny A).
Następnie rzucając 6 kołkami ekipa B stara się zbić jak najwięcej obrońców drużyny A (czyli również te, które wcześniej zbiła drużyna A i zostały wyrzucone przez drużynę B na połowę drużyny A).
Gdy jacyś obrońcy stoją na polu danej drużyny (przeciwnicy nie zbili wyrzuconych przez siebie "zbitych obrońców"), może ona wykonywać rzuty z linii, którą wyznacza najbliższy królowi obrońca.
Kiedy drużyna zbije wszystkich obrońców, wraca na linię końcową i może zbijać Króla.
Drużyna, która pierwsza zbije Króla, wygrywa. Jednak drużyna, która przedwcześnie zbije Króla, automatycznie przegrywa.
Dodatkowe zasady
Podwójnie zbici obrońcy (przez jedną i przez drugą drużynę) mogą zostać usunięci z pola gry. Gdy drużyna wyrzuci "zbitego obrońcę" poza pole gry, przeciwnik może go ustawić w dowolnym miejscu - najlepiej blisko króla, aby utrudnić przeciwnikowi jego (ponowne) zbicie.

Podchody historyczne – zapraszamy na nietypowy, edukacyjny spacer, od ciekawostki do ciekawostki, od atrakcji do atrakcji, uczestnicy otrzymują mapkę i listę zagadek. Na każdego, kto zgłosi się do Muzeum Regionalnego z rozwiązaniem, czeka nagroda-niespodzianka, pomagająca zregenerować siły po wysiłku.
 

W miasteczku historycznym przygotowano również inne atrakcje – inscenizację, przemarsz straży miejskiej a na stoiskach kiermaszowych spotkać będzie można rzeźnika, piekarza, kuglarza, skrybę, kowala i mincerza. Zapraszamy również do uczestnictwa w pozostałych punktach programu Dni Historii.
 

W załączeniu galeria zdjęć z ubiegłorocznej inscenizacji historycznej.

Fot. ŁCR

 

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na ten temat...